دانلود نرم افزار - آموزش سی شارپ
دانلود نرم افزار - آموزش سی شارپ

دانلود نرم افزار - آموزش سی شارپ

کلاس - Class

کلاس : Class

 کلاس مفهومی شبیه نقشه یک ساختمان دارد که خود به تنهایی مثلا قابل سکونت نیست بلکه بایستی یک نمونه ( ساختمان ) از روی آن ساخت و از آن نمونه ساخته شده استفاده کرد.یعنی در واقع کلاس یک  Concept  از شیء ایست که می خواهیم داشته باشیم .

یک کلاس  دارای اعضائی است که این اعضاء به دو دسته تقسیم می شوند 1 . داده ها و 2 . عملکردها .

داده ها شامل فیلدها ( Fields) و خصوصیات ( properties ) و عملکردها نیز شامل رویدادها ( Events ) و متدها ( methods ) می باشند.

کلاس { فیلدها و خصوصیات - رویدادها و عملکردها }

یک کلاس با استفاده از کلید واژه class و به دنبال آن نامی برای کلاس و دو علامت { } تعریف می شود .

در مثال زیر کلاسی به نام MyClass  تعریف شده که هیچ عضوی ندارد و در واقع هیچ کاری هم انجام نمی دهد.

class MyClass
{
    
}

همانطور که در بالا بیان شد کلاس دارای اعضایی است . قبل از اضافه کردن اعضاء درون کلاس به این نکته توجه داشته باشید که هر کلاس برای اجرا شدن حتماً به یک سازنده ( constructor) احتیاج دارد وگرنه کلاس ما بدون انجام هیچ واکنشی بدون استفاده باقی می ماند. یک سازنده بوسیله تعیین یک سطح دسترسی و نامی دقیقا مشابه نام کلاس و علامت () تعریف می گردد که می تواند دارای پارامتر و یا بدون پارامتر باشد.( در مثال زیر سازنده کلاس MyClass هیچ پارامتری دریافت نمی کند. ضمنا این Constructor بطور اتومتیک اجرا می شود )

نکته : سازنده کلاس می تواند پس از ساخت یک نمونه از کلاس نیز بطور دستی اجرا گردد که در ادامه  به آن اشاره خواهد شد .

class MyClass
{
   public MyClass()
    {

    }
}

دقت کنید : همانطور که در بالا بیان شد برای دسترسی به اعضاء یک کلاس و استفاده از عملکردهای آن می بایست ابتدا یک نمونه یا شیء( Object ) از آن کلاس را ساخت و سپس به کمک آن شیء به اعضاء کلاس دسترسی پیدا کرد.

using System;
namespace ClassTest
{
    class Program
    {
        class MyClass
        {
            int nonStaticVariable;
            static int staticVariable;
            public void SetVars(int v1, int v2)
            {
                nonStaticVariable = v1;
                staticVariable = v2;
            }
            public void Display()
            {
              Console.WriteLine("nonStaticVariable = {0}  staticVariable = {1}", nonStaticVariable, staticVariable);
              Console.ReadKey();
            }
        }
            static void Main()
            {
                MyClass d1 = new MyClass();
                MyClass d2 = new MyClass();
                d1.SetVars(2, 4);
                d1.Display();
                d2.SetVars(15, 17);
                d2.Display();                 }       }       }

همانطور که می بینید در اینجا دو نمونه از کلاس به نام های d1  و  d2 ساخته شده که به آنها مقدارهای متفاوتی داده شده .

که پس از اجرا ابتدا شیء d1  و سپس با زدن اینتر شیء  d2  اجرا می شوند. خروجی برنامه بصورت زیر می باشد.

nonStaticVariable = 2          staticVariable = 4

nonStaticVariable = 15          staticVariable = 17

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.